In de Naam van Allah, de Meest Barmhartige, de meest Genadevolle.
Vraag dan de bezitters van kennis, indien jullie het niet weten.
(Koran: 21:7)
Net als op een normale school, oftewel een school waar uw kind regulier onderwijs volgt, zijn de lessen bij Alief Ba in een echte schoolsetting. Er zijn lokalen, schooltafels en stoelen, een whiteboard, smartboard en andere didactische middelen aanwezig die gebruikt worden voor de instructielessen.
Wanneer uw kind les bij ons volgt, wordt uw kind op een bepaald moment ingedeeld naar niveau en leer- en taalvaardigheid. Dit betekent dat uw kind op zijn of haar niveau lessen volgt en zich dus naar behoren en op de juiste wijze en snelheid kan ontwikkelen.
Omdat we met meerdere docenten aanwezig zijn, is het mogelijk om groepen eventueel te splitsen als dit nodig is voor mogelijk, verlengde instructie of juist verdiepend leren. Op deze manier stagneert niemand en heeft uw kind ook geen ‘last’ van externe elementen die het leren negatief kunnen beïnvloeden.
HET EDI-INSTRUCTIEMODEL
Bij Alief Ba hebben wij ervoor gekozen om onze lessen te organiseren en te doceren volgens het EDI-instructiemodel (Expliciete Directe Instructie). Expliciete directe instructie is een onderwijsbenadering die uitgaat van gestructureerde, duidelijke en systematische lesvoering door de docent. De methode bestaat uit verschillende fasen die erop gericht zijn de leerdoelen op een effectieve manier te bereiken.
Hoe zien deze fasen er dan uit in de manier waarop wij Alief Ba dan lesgeven? Aan de hand van onderstaande fasen krijgt u een beeld van ons lesmodel en lesplan.
- Voorbereiding (Anticipatory Set): Het activeren van voorkennis en het duidelijk maken van de doelen van de les.
- Instructie (Input): Het aanbieden van nieuwe informatie (direct en klassikaal) en uitleg door de docent.
- Modellering (Modeling): Het demonstreren van de nieuwe vaardigheden of kennis door de docent.
- Geleide Oefening (Guided Practice): De leerlingen oefenen onder begeleiding van de docent, waarbij onmiddellijke feedback wordt gegeven.
- Verlengde Instructie (Extended Instruction): Extra tijd en begeleiding voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. Veelal in kleinere groepen of individueel.
- Zelfstandige Oefening (Independent Practice): Leerlingen oefenen zelfstandig om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Dit gebeurt in de klas, maar ook thuis (huiswerk).
- Toepassing (Application): Leerlingen passen de geleerde kennis en vaardigheden toe in nieuwe situaties om hun begrip te verdiepen.
- Evaluatie en Reflectie (Evaluation and Reflection): Beoordeling van de voortgang en reflectie op het leerproces door zowel de docent als de leerling. Wat ging er goed en wat kan de volgende keer misschien beter (tops en tips)?
Expliciete directe instructie is vooral effectief gebleken in situaties waar duidelijkheid, structuur en stapsgewijze begeleiding essentieel zijn voor het leerproces. Het is een methode die vaak wordt gebruikt in het basisonderwijs, speciaal onderwijs, en voor het aanleren van fundamentele vaardigheden, zoals ook in het voortgezet onderwijs.
ONZE STUDIEMETHODE
De afgelopen decennia zijn er veel methodes uitgebracht waaruit Koranlessen worden gedoceerd en de Arabische taal wordt aangeleerd. Denk bijvoorbeeld aan de bekende Al-Qaidah An-Nooraniyyah methode, de Bagdadi Qaidah-methode, de Iqra-methode, de Yassarnal-methode en zo zijn er nog veel meer te noemen.
Alhamdolillah, alle bovenstaande en eerder genoemde methodes zijn op hun eigen manier geweldig en bieden veel en goede ondersteuning voor docenten die Koranlessen geven. Onze docenten zijn bekend met deze methodes en hebben er ook mee gewerkt. In de loop der jaren zijn we ons tijdens het lesgeven er bewust van geworden dat deze methodes weliswaar zeer goed zijn, maar niet altijd evengoed aansluiten bij de gewenste leermethode en leerbehoefte van onze leerlingen.
Zo zien we dat veel van deze methodes oefeningen hebben in een volgorde waarvan wij stellen dat dit niet wenselijk is in de opbouw naar de Arabische taalvaardigheid van de Koran. Ook zien we dat sommige methodes erg ‘druk’ zijn door de wijze van lettertype-gebruik, kleur, kaligrafie enzovoorts. Maar ook zien we dat sommige van deze methodes erg langdradig zijn en het lang kan duren voordat je resultaat ziet. Dit zorgt er vaak voor dat bij veel leerlingen en ouders de moed in de schoenen zinkt, omdat het maar duurt en duurt voordat het kind echt woordjes begint te lezen en er eindeloos wordt herhaald met oefeningen die al in voldoende mate worden beheerst of al eens eerder in de methode aan bod is geweest en nu weer wordt herhaald.
De Alief Ba-methode
Om bovenstaande redenen heeft Alief Ba een eigen methode ontwikkeld: de Alief Ba-methode. Deze methode omvat het ‘beste van alle werelden’ als het gaat om Koran-methodes die goed aansluiten bij leerlingen die gewend zijn les te volgen in een schoolsetting voor taalonderwijs. Met het beste van alle werelden bedoelen we, nederig, de beste onderdelen van de eerder genoemde methodes en een logische en concrete lesopbouw die haalbaar is voor de leerling en tevens snel resultaat oplevert.
Het Alief Ba-lesboek is een fijn lesboek om mee te werken. Het is duidelijk, niet langdradig, zet snel aan tot oefenen en biedt tevens uitleg, instructie en voorbeelden in het Nederlands, en wel op een manier dat voor kinderen gemakkelijk te begrijpen is, ook als de docent er niet bij kan zijn, zoals in een thuissetting bij het oefenen.
Het lesboek is in een fijne en rustige lettertype samengesteld en bevat mooie plaatjes en kleuren die ter ondersteuning het leerproces bevorderen.
Bij het aanmelden van uw kind, betaal u een eenmalige klein bedrag voor het lesboek en lesmateriaal. Dit lesboek is tevens verplicht, aangezien onze docenten hun lessen zullen geven aan de hand van dit lesmateriaal.
Uw kind zal tijdens de studie geen overige lesmaterialen meer nodig hebben dan de Alief Ba-lesboek, Het boek zal uw kind vanaf het Arabische alfabet tot de Nobele Koran begeleiden insha Allah.
UNIEKE SCHOOLSETTING
Bij Alief Ba bieden we een unieke schoolsetting waarin we het beste van traditionele onderwijspraktijken combineren met een diepgaande focus op de islamitische waarden en de studie van de Koran. Onze lessen worden gegeven in een omgeving die vergelijkbaar is met die van reguliere scholen. Dit betekent dat uw kind les krijgt in moderne klaslokalen, uitgerust met schooltafels, stoelen, whiteboards en smartboards, net zoals in het reguliere onderwijs.
Consistentie
Wat ons echter echt onderscheidt, is onze toewijding om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de reguliere onderwijspraktijken. We begrijpen hoe belangrijk het is voor kinderen om consistentie te ervaren in hun leeromgeving, daarom volgen we een gestructureerd lesprogramma dat vergelijkbaar is met wat ze gewend zijn op school. Onze lessen zijn georganiseerd volgens het EDI-instructiemodel (Expliciete Directe Instructie), een bewezen effectieve onderwijsbenadering die ook veel gebruikt wordt in het reguliere onderwijs. Dit model zorgt voor een heldere structuur in het leerproces, waarbij we stap voor stap nieuwe kennis en vaardigheden aanleren, begeleid oefenen en ruimte bieden voor zelfstandige toepassing.
Balans Regulier onderwijs en Islamitische waarden
Daarnaast zorgen we ervoor dat onze lesmomenten flexibel zijn en zoveel mogelijk aansluiten bij de alledaagse planning van ouders en kinderen. Dit maakt het voor uw kind gemakkelijker om de lessen te volgen zonder dat het ten koste gaat van andere belangrijke activiteiten zoals school of sport.
Bij Alief Ba streven we ernaar om een harmonieuze balans te vinden tussen de leerstijl en -methoden van reguliere scholen en onze specifieke focus op de Koran en de Arabische taal. Door deze aanpak te combineren met onze ervaren en pedagogisch onderlegde docenten, bieden we uw kind een leerervaring die zowel verrijkend
LESMOMENTEN
Uw kind heeft twee lesmomenten van twee uur in een week. Dat zijn acht lesmomenten per maand, dus in totaal 16 uur per maand. De twee lesmomenten zijn dan ook meer dan voldoende en sluiten perfect aan bij de verwerkingstijd van de instructielessen. Naast deze twee lesmomenten per week, zal uw kind op de overige dagen (thuis) de instructie moeten verwerken (zie stap 6, Zelfstandige oefening) van ons EDI-instructiemodel) en bij de volgende les moeten toepassen (zie stap 7, EDI-instructiemodel).
Het is raadzaam om bij het aanmelden rekening te houden met een aantal dagen tussen de twee lesmomenten per week en liever niet twee dagen achter elkaar te selecteren als optie. Zo zorgt u ervoor dat uw kind de tijd en ruimte krijgt om het geleerde zelfstandig te kunnen oefenen en te verwerken. Wenselijk zou zijn om minimaal twee dagen tussen de twee lesmomenten te plannen.
Hieronder ziet u de lesmomenten per week in schema. Bij het aanmelden (zie aanmeldknop ‘schrijf je nu in’) kunt u de dagen en tijden zelf selecteren
De groene vakjes zijn lesmomenten
Opmerking:
Bij het aanmelden kiest u naast de twee lesmomenten ook een derde lesmoment. Dit om ervoor te zorgen dat uw kind altijd geplaatst kan worden, ook als sommige lesmomenten vol zijn.
Bij het inplannen proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met uw wensen.